Zarządzanie Kryzysowe
i OBRona cywilna 2.0

Demos 2.0

Czym jest Zarządzanie Kryzysowe, a czym jest Obrona Cywilna?

Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.

Ochrona ludności podczas pokoju i obrona cywilna podczas wojny jest jednym z podstawowych obowiązków każdego państwa. W ogólnym zarysie, podczas pokoju, ochrona ludności obejmuje ochronę życia i zdrowia ludzkiego, mienia
i dziedzictwa kulturowego oraz środowiska naturalnego
w sytuacjach zagrożeń naturalnych lub spowodowanych
przez człowieka, np. zagrożeń asymetrycznych, terrorystycznych, cybernetycznych czy działań hybrydowych.

Cele jakie powinna spełniać projektowana OC

Ochrona ludności i infrastruktury: Zapewnienie ochrony ludności, zakładów pracy, elementów użyteczności publicznej, dóbr kultury oraz współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska.
Budowa odporności na stany kryzysowe: Zapewnienie zarówno podczas pokoju (katastrofy, klęski żywiołowe) jak i wojny (działania kinetyczne
i hybrydowe).
Integracja z międzynarodowymi strukturami obrony: Utrzymanie gotowości do współpracy i integracji z NATO oraz innymi międzynarodowymi organizacjami.
Odciążenie wojska: Przeniesienie niektórych obowiązków z wojska na struktury cywilne, umożliwienie skoncentrowania się wojska na zadaniach stricte obronnych.
Świadomość i mobilizacja: Podnoszenie świadomości i przygotowanie społeczeństwa na różne scenariusze kryzysowe.
Edukacja i szkolenia: Wprowadzenie systemów szkoleniowych i edukacyjnych w zakresie obrony cywilnej na wszystkich poziomach edukacji.
Wzmocnienie tożsamości i integracji narodowej: Integracja społeczeństwa poprzez działania obrony cywilnej, w tym większe zaangażowanie Polaków mieszkających za granicą.
Współpraca z przedsiębiorstwami: Zaangażowanie biznesu w system obrony cywilnej poprzez preferencje lub ulgi podatkowe dla firm wspierających działania obrony cywilnej.
Zachęty dla innowacji: Tworzenie zachęt dla przedsiębiorców do inwestowania w technologie i rozwiązania wspierające obronę cywilną.
Praktyczna wiedza i umiejętności: Rozwój programów nauczania w systemie edukacji i szkolnictwie wyższym, które obejmują praktyczne umiejętności niezbędne w obronie cywilnej.
Zapewnienie budżetowania instytucji akademickich / szkoleniowych zajmujących się tematyką OC.
Odstraszanie agresorów: Budowanie silnego i zintegrowanego systemu obrony cywilnej, który ma zniechęcić potencjalnych agresorów.
Przyciąganie sojuszników i inwestorów: kreowanie międzynarodowego wizerunku kraju jako odpowiedzialnego i innowacyjnego partnera.

Edukacja z Obrony Cywilnej

1.

Regularne szkolenia z zakresu pierwszej pomocy i postępowania w sytuacjach kryzysowych dla wszystkich grup
wiekowych.

2.

Wprowadzenie programów edukacyjnych w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, uczelniach wyższych na
temat obrony cywilnej, w tym szkolenia z zakresu przetrwania, orientacji w terenie i postępowania w sytuacji zagrożenia.
Dotyczy również szkolenia kadr struktur obrony cywilnej na wszystkich szczeblach.

3.

Wykorzystanie RCB i zawartej tam Akademii Bezpieczeństwa do promocji, edukacji wiedzy z zakresu Obrony cywilnej ale
w nowocześniejszej formie graficznej oraz z wykorzystaniem potencjału wszelkich social mediów na których RCB winno
mieć kanały informacyjne : YT, TT, FB, INSTAGRAM, LI, informatory w formie poligrafii masowej

4.

Wyznaczenie jednego ośrodka naukowego jako wiodącego w zakresie opracowywania doktryn, taktyk, technik i procedur
(TTP) dotyczących obrony cywilnej.

demos

Kultura organizacyjna Obrony Cywilnej w Polsce

Rozwinięcie mobilizacyjne Obrony Cywilnej w Polsce – zorganizowane, przeszkolone, gotowe do mobilizacji nowoczesne społeczeństwo obywatelskie

Konkursowa rekrutacja, kadencyjność 7 lat wyższych stanowisk w służbie cywilnej (zagwarantowanie ciągłości kierowniczej OC i ZK)

Kultura debriefingu

NGO-sy oraz organizacje wolontariackie jako zapasowe zasoby na wypadek kryzysu

Przedsiębiorstwa zaangażowane w OC

Wystawianie zdolności dla OC przez przedsiębiorstwa prywatne w zakresie

  • Przywracanie przesyłu sieci elektrycznych, informacyjnych, pozyskiwanie i filtracja wody
  • Produkcja podwójnego zastosowania (np. w czasie W dzięki umowom z Państwem z czasu pokoju przedsiębiorstwo spożywcze jest w stanie produkować masowo wysokoenergetyczne pieczywo)
  • Utrzymywanie zasobów materiałowych i osobowych (np. Sprzęt
    i wykwalifikowany personel do dyspozycji w razie W)
  • System testów i weryfikacji państwowych zdolności przedsiębiorstw

W zamian za

  • Zwolnienia podatkowe, koncesje lub wynagrodzenie za utrzymywanie powyższych zdolności
  • Wsparcie finansowe rozwoju technologii i wytwarzania prototypów mających zastosowanie w OC i ZK

Kadry w stanie spoczynku oraz służba zastępcza w OC

Służba w OC będzie zwalniać z obowiązku powszechnej służby wojskowej w czasie wojny
i pokoju

Wykorzystanie kadr mundurowych w stanie spoczynku jako rezerwy kadrowej obrony cywilnej.

Finansowanie (modelowo)

g1db3a4d30c1ea6aee126d27a1d5b29f6c3409c9a0ae49cf887183e17eb008ca066e4eb72c4284262b1e54f976b579aa7_1280-779590.jpg

Finansowanie centralne:

1% PKB rocznie
gbb703b390e663a80dc5dedb5ef823caf5e9d5992d84eff05bdcfc4872287b79e1d28c8b17a716151ef6282ab34e72b7a51339fbed2e9c97ee0548b215cb99c4f_1280-1863880.jpg

Finansowanie samorządowe – gmina:

1% budżetu gminy

Nowoczesne narzędzia zarządzania Obroną Cywilną

Termin osiągnięcia gotowości obronnej

Założenia projektu ustawy z 18.04.24  niepotrzebnie wydłużają uzyskanie zdolności obronnych o kilka lat  (5-7 lat)

Założone przez nas rozwiązania są w stanie uruchomić realne zdolności OC do ochrony ludności cywilnej w razie pokoju lub wojny
w ciągu 15 miesięcy. Uzyskane głównie dzięki prostej i nowoczesnej architekturze projektu, systemu otwartego na szybkie zmiany
i uszczegóławianie rozporządzeniami. OC zaczyna i rozwija się m. in. poprzez system IT i jego ewolucję w czasie rzeczywistym, gdzie przyporządkowuje plany ewentualnościowe, zadania i zasoby.

PLIKI DO POBRANIA

Prezentacja Projektu OC 2.0 na spotkaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Obrony Cywilnej
10.07.2024r.


Źródło: www.sejm.gov.pl

Chcesz się z nami skontaktować i stworzyć projekt?