Zarządzanie Kryzysowe
i OBRona cywilna 2.0
Demos 2.0
Czym jest Zarządzanie Kryzysowe, a czym jest Obrona Cywilna?
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Ochrona ludności podczas pokoju i obrona cywilna podczas wojny jest jednym z podstawowych obowiązków każdego państwa. W ogólnym zarysie, podczas pokoju, ochrona ludności obejmuje ochronę życia i zdrowia ludzkiego, mienia
i dziedzictwa kulturowego oraz środowiska naturalnego
w sytuacjach zagrożeń naturalnych lub spowodowanych
przez człowieka, np. zagrożeń asymetrycznych, terrorystycznych, cybernetycznych czy działań hybrydowych.

Cele jakie powinna spełniać projektowana OC
Edukacja z Obrony Cywilnej
demos
Kultura organizacyjna Obrony Cywilnej w Polsce
Rozwinięcie mobilizacyjne Obrony Cywilnej w Polsce – zorganizowane, przeszkolone, gotowe do mobilizacji nowoczesne społeczeństwo obywatelskie
Konkursowa rekrutacja, kadencyjność 7 lat wyższych stanowisk w służbie cywilnej (zagwarantowanie ciągłości kierowniczej OC i ZK)
Kultura debriefingu
NGO-sy oraz organizacje wolontariackie jako zapasowe zasoby na wypadek kryzysu
Przedsiębiorstwa zaangażowane w OC
Wystawianie zdolności dla OC przez przedsiębiorstwa prywatne w zakresie
- Przywracanie przesyłu sieci elektrycznych, informacyjnych, pozyskiwanie i filtracja wody
- Produkcja podwójnego zastosowania (np. w czasie W dzięki umowom z Państwem z czasu pokoju przedsiębiorstwo spożywcze jest w stanie produkować masowo wysokoenergetyczne pieczywo)
- Utrzymywanie zasobów materiałowych i osobowych (np. Sprzęt
i wykwalifikowany personel do dyspozycji w razie W) - System testów i weryfikacji państwowych zdolności przedsiębiorstw
W zamian za
- Zwolnienia podatkowe, koncesje lub wynagrodzenie za utrzymywanie powyższych zdolności
- Wsparcie finansowe rozwoju technologii i wytwarzania prototypów mających zastosowanie w OC i ZK
Kadry w stanie spoczynku oraz służba zastępcza w OC
Służba w OC będzie zwalniać z obowiązku powszechnej służby wojskowej w czasie wojny
i pokoju
Wykorzystanie kadr mundurowych w stanie spoczynku jako rezerwy kadrowej obrony cywilnej.
Finansowanie (modelowo)
Nowoczesne narzędzia zarządzania Obroną Cywilną
zapewniający łączność, przydzielanie zadań, obserwacje, informacje o zasobach ludzkich i
materiałowych w czasie rzeczywistym.
oraz badania jakości powietrza, stacji pogodowych, dronów wyposażonych min. w sensory oceny
stanu zniszczeń, poziomu wód, kamery termalne, czujniki Geigera itp.
powiecie, odporne na impuls elektromagnetyczny, wyposażone w zasilanie alternatywne. System
zapewniający zachowanie ciągłość działania systemu ZK i OC.
Termin osiągnięcia gotowości obronnej
Założenia projektu ustawy z 18.04.24 niepotrzebnie wydłużają uzyskanie zdolności obronnych o kilka lat (5-7 lat)
Założone przez nas rozwiązania są w stanie uruchomić realne zdolności OC do ochrony ludności cywilnej w razie pokoju lub wojny
w ciągu 15 miesięcy. Uzyskane głównie dzięki prostej i nowoczesnej architekturze projektu, systemu otwartego na szybkie zmiany
i uszczegóławianie rozporządzeniami. OC zaczyna i rozwija się m. in. poprzez system IT i jego ewolucję w czasie rzeczywistym, gdzie przyporządkowuje plany ewentualnościowe, zadania i zasoby.
PLIKI DO POBRANIA
Prezentacja Projektu OC 2.0 na spotkaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Obrony Cywilnej
10.07.2024r.
Źródło: www.sejm.gov.pl